Frukost bullar bakad m. surdeg.

DU gör degen på kvällen, låter den jäds i kylskåpet under natten och bakar av brödet medan du gnuggar dig i ögonen på morgonen.

6 stora frallor
Dag 1 , tidigt på kvällen.
1/2 dl surdegsgrund ( jag har gjort på dinkel och vatten) - förra veckan.
2 1/2 dl vatten
3 gr jäst
6 dl dinkelmjöl
1 tsk salt
1 msk hela linfrön
2 msk solroskärnor

rör ihop allt utom salt för hand i en bunke. Låt vila 30 min, tillsätt salt och blanda någon min.
täck m. plast och låt jäst 1 1/2 h. stjälpa upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 6 delar.
runddriv bitarna, lägg dem på ett bakplåtspapper på en bricka och ställ i kylskåpet.

Dag 2 , morgonen.
Ta fram bullarna ur kylskåpet och sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten
och en oöm plåt på nedersta hyllan.
Låt ugnen bli riktigt varm.
Pensla el. spraya på lite vatten och strö lite linfrön och solroskärnor på bullarna.
Sätt bullarna i ugnen och lägg några isbitar på den nedre plåten.
SÄnk värmen till 250 grader.
och låt brödet stå 15 - 20 min tills den fått fin färg.

ÄT Och Njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0