En lite piggare söndag, efter trött lördag...=)

..Skönt! huvudvörken har släppt.
Haft huvudvärk i 2 dagar (fre, kväll till lörd. natt).
Inte alls trevligt. nå migränliknande nackvärk el. nå.
Orkade m. spinningen igår, men fick skippa styrke.

Igår kväll blev de en tidig natt=)
Var trött, inget hände m. gänget (först när jag lagt mig fick jag höra att d. var på hertsöträsk).
Hade lite små nackvärk igår när ja la mig också..=)
Fick alltså en låång natt, med mycket somn. klockan ställdes ju dessutom en timme bakåt.

Vaknade pigg och glad.
gjorde mina "morgon situps" och rollslader.
Sen fick jag nå "baksug". började me att göra pizzabotten.
deg gjord på dinkelmjöl... tänkte överraska älsklingen m. morgonpizza.
Lät bottnarna vara ikylen för att fort. m. brödbak.

Och så satte jag igång med Kesella bullar...

  

Kesella Bullar

ugn: 225 grader
15 min
10 st

25gr jäst
1 1/4 dl lättmjölk
salt
Brödkrydda (Anis, fänkål och kummin)
1/2 burk kesella 125 gr
2 dl dinkelmjöl
2 1/2 dl rågsikt

pensla m. mjölk
Toppa m. en blandning av musli, havregryn och linfrön.
Tycker själv att de var godare än vanliga.. mycket saftigare m. kesella.
Med Bullarna i ugn, pizza botten i kylen
satte jag igång med en äppelkaka.


Äppelkaka
ugn; 175 grader
30 - 40 min

125 gr äkta smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1/2 tsk bakpulver
2 dl rågsikt
1/2 dl havregryn

Pensla och ströa en ugnsäker form med sesamfrön och lite smält smör.
Lägg sedan smeten i en ugnsform.
lägg i mandel, äppelbitar och coccos.

Städade sedan undan i köket.
Gjorde klart pizzan, med passerade tomater, ost och tonfisk..
Dock lite för lite smak m. tonfisk tyckte smakprovaren Mattias.
Men men...=)
Satte på en tvättmaskin, Kakan i ugn, väkte älskling för att äta pizza
och drog själv iväg på en morgonprommis.


promenerade bort till ica Sävast - köpa kanel till min kaka i ugnen.
Hem och duscha och äta en välbehövd frukost.
Så nu har man ätit frukost. sitter på internet (Jag uppe i bärbara och han i stationerade datorn nere). =)
Mumms så god äppelkakan var föresten..
Bara att komma och hälsa på mig och fika nu..
Välkommen!






Kommentarer
Postat av: Anonym

Söndagen är ju en vilodag, så jag tycker du borde passa på att vila... Tänk att Gud skapade vilodagen så att vi människor skulle få en dag då vi kan ta avstånd från alla våra sysslor..:) kram

2009-10-26 @ 08:42:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0